Muzyka klasyczna na letnie wieczory

Dzieła Krzysztofa Pendereckiego i Józefa Kozłowskiego, psalmy Mikołaja Gomółki, muzyka fortepianowa czasów Chopina oraz pierwsze wykonanie źródłowej wersji opery „Jadwiga, królowa polska” Karola Kurpińskiego – tak zapowiada się 16. Edycja Festiwalu Muzyki Polskiej. Warto spędzić wakacyjne wieczory, słuchając muzyki na żywo, do której w ostatnich czasach mieliśmy utrudniony dostęp.

Festiwal potrwa w Krakowie od 6 do 9 sierpnia. Pierwszego dnia w Kościele pw. Św. Katarzyny Aleksandryjskiej odbędzie się koncert będący hołdem dla zmarłego niedawno Krzysztofa Pendereckiego. Tego wieczoru zabrzmi utwór „Chaconne per archi”. To niezwykle osobiste dzieło powstało w reakcji na śmierć Jana Pawła II, blisko dwadzieścia lat po ukończeniu pierwotnej wersji „Polskiego Requiem”, do którego zostało dołączone w 2005 roku. Drugim utworem tego wieczoru, będzie „Requiem es-moll” autorstwa polskiego kompozytora z przełomu XVIII i XIX wieku – Józefa (Osipa) Kozłowskiego. Kompozycja była reakcją na śmierć króla Stanisława Augusta Poniatowskiego. Usłyszymy ją w wykonaniu znakomitych solistów: Ewy Tracz (sopran), Sylwii Ziółkowskiej (sopran), Roksany Wardengi (mezzosopran), Stanisława Napierały (tenor) oraz Jakuba Szmidta (bas). Orkiestrę i Chór Filharmonii Śląskiej poprowadzi Maciej Tworek.

Z kolei 7 sierpnia w kościele ewangelicko-augsburskim św. Marcina w wyjątkowym wykonaniu zabrzmią „Melodie na Psałterz Polski” Mikołaja Gomółki. Słynne psalmy w przekładzie Jana Kochanowskiego zaprezentuje tu kontratenor Sławomir Bronk, któremu towarzyszyć będzie na pozytywie szkatulnym i wirginale Marcin Armański. Dzieło, na które składa się 150 czterogłosowych psalmów, wydano drukiem w krakowskiej oficynie w 1580 roku. Wybrane psalmy przeplatane będą improwizacjami instrumentalnymi oraz tańcami.

„Polscy romantycy. Tempo di Polacca – Tempo di Mazourka” to tytuł koncertu, który odbędzie się 8 sierpnia w Galerii Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach. Kryją się za nim miniatury fortepianowe nie tylko Fryderyka Chopina, ale całej plejady polskich kompozytorów preromantycznych i romantycznych, takich jak Michał Kleofas Ogiński, Karol Kurpiński, Maria Szymanowska, Józef Elsner, Ignacy Feliks Dobrzyński, Karol Mikuli czy Stanisław Moniuszko. Za fortepianem zasiądzie pochodzący z Niemiec pianista Tobias Koch.

Na zakończenie festiwalu 9 sierpnia znowu będziemy mogli wrócić do  kościoła św. Katarzyny, gdzie zaprezentowana zostanie zapomniana opera historyczna Karola Kurpińskiego „Jadwiga, królowa polska”. Dzieło powstało w czasach Kongresu Wiedeńskiego do słów Juliana Ursyna Niemcewicza i przedstawia historię Jadwigi Andegaweńskiej, której los każe wybierać między szczęściem własnym a szczęściem narodu. Na festiwalu operę Kurpińskiego usłyszymy w wersji koncertowej. Podczas wieczoru Chór Mieszany Katedry Wawelskiej i Krakowską Orkiestrę Festiwalową poprowadzi Rafał Jacek Delekta. W roli tytułowej usłyszymy cenioną sopranistkę Edytę Piasecką (Jadwiga), a w pozostałych rolach m.in. Wojciecha Parchema (Wilhelm), Sylwestra Smulczyńskiego (Ziemowit), Wojciecha Rasiaka (Spytko z Melsztyna) i Krzysztofa Szumańskiego (Konrad, wielki mistrz krzyżacki).

Magda Huzarska-Szumiec

Na zdjęciu: Edyta Piasecka, odtwórczyni tytułowej roli w operze „Jadwiga, królowa polska”, fot. Kinga Karpati, źródło – Biuro Festiwalu Muzyki Polskiej