Tylko przez pierwsze dziewięć miesięcy tego roku w Małopolsce na umówionej wizycie czy badaniu nie pojawiły się blisko 104 tys. pacjentów. W ub. roku takich przypadków w tym regionie było prawie 135 tys., a w skali całego kraju liczby te przekraczają półtora miliona. Wizyty u specjalistów przepadają, mimo że Narodowy Fundusz Zdrowia wysyła wiadomości do pacjentów z przypomnieniem. Włączył się również w kampanię społeczną „Odwołuję. Nie blokuję”.
Wiadomości przypominające o konsultacji, zabiegu czy diagnostyce NFZ wysyła od 2020 r. Mają one pomóc zmniejszyć skalę przepadających terminów, z których mogliby skorzystać inni pacjenci. Problem nieodwołanych wizyt najmocniej dotyka poradni ortopedii i traumatologii ruchu. Od początku roku bez odwołania z konsultacji w nich zrezygnowało blisko 39 tys. Małopolan. 27,5 tys. nie zgłosiło się do kardiologa, 12,3 tys. na fizjoterapię ambulatoryjną. Znaczna liczba nieodwołanych wizyt dotyczy również świadczeń z zakresu endokrynologii i onkologii. W tym pierwszym przypadku przepadło blisko 9,4 tys. wizyt, w drugim ponad 6 tys.
– Warto nieustannie uświadamiać, że nasze decyzje mogą mieć realne wpływ na zdrowie innych osób. Chorych, którzy czekają na konsultacje czy zabieg i mogliby skorzystać z terminu, z którego my sami nie skorzystamy. Narodowy Fundusz Zdrowia po raz kolejny już bierze udział w kampanii „Odwołuję. Nie blokuję”, która skupia się właśnie na edukacji – informuje Elżbieta Fryźlewicz-Chrapisińska, dyrektor Małopolskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia w Krakowie.
Kampania „Odwołuję. Nie blokuję” trwa od 2022 r. Jej trzecią edycję zainaugurowano 2 października. W ramach kampanii działania informacyjne i uświadamiające prowadzą publiczne i prywatne placówki medyczne. Pacjentom przypomina się o konieczności odwołania wizyt, z której rezygnują, natomiast świadczeniodawcom – o poprawnym wpisywaniu numerów telefonów pacjentów w aplikacji. To ważne, bo tylko wtedy wiadomość dotrze do adresata.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami pacjent ma obowiązek odwołania wizyty, jeśli wie, że się na niej nie pojawi. Jednak dodzwonienie się do placówki nie zawsze jest możliwe. Należy pamiętać, że zagwarantowanie realnego kontaktu to jeden z obowiązków placówki medycznej, na co zwraca uwagę również Rzecznik Praw Pacjenta. W przeciwnym wypadku pacjent ma prawo złożyć skargę dotyczącą danej lecznicy m.in. za pośrednictwem Telefonicznej Informacji Pacjenta, działającej całodobowo.
Szczegóły kampanii „Odwołuję. Nie blokuję” są dostępne w tym miejscu: https://odwolujenieblokuje.pl/
Źródło: https://www.nfz-krakow.pl/