Od stycznia 2019 roku obowiązują przepisy dotyczące e-recepty. To już prawie cztery lata, jak wystawiamy recepty w formie elektronicznej. To, co u większości lekarzy wywołało wielką obawę, okazało się zbawieniem w okresie pandemii. Dopiero wtedy doceniliśmy tę wygodę. Obecnie 97 proc. recept ma formę elektroniczną, każdego dnia wystawiane są ich setki tysięcy. Oznacza to, że z „papieru” korzystamy naprawdę sporadycznie.
Większość lekarzy obsługuje programy funkcjonujące w podmiotach leczniczych, ale na co dzień każdy z nas może korzystać z wygodnej aplikacji gabinet.gov.pl W każdym z tych programów zauważamy progres i pojawienie się nowych form elektronicznych dokumentów. E-skierowanie to kolejny etap wdrażania e-zdrowia. Obecnie aplikacje są również wyposażone w zakładki „Szczepienia”, „Szczepienia COVID”, „Zgłaszanie chorób zakaźnych”. Uruchomiono też pilotaż e-rejestracji.
Równolegle funkcjonuje Internetowe Konto Pacjenta, na które spływają wiadomości ze wszystkich kontaktów pacjenta z ochroną zdrowia. Jest to dla pacjenta świetne źródło informacji o jego wizytach w podmiotach leczniczych oraz realizowanych (i nie realizowanych) receptach. Z aplikacji można pobrać certyfikaty szczepień, jak również znaleźć tam skierowania na szczepienia covidowe. Jest to też źródło informacji dla lekarza, jeśli tylko zostanie on upoważniony przez pacjenta do wglądu w historię choroby zamieszczoną w IKP. IKP posiada każdy obywatel naszego kraju, ale należy je aktywować podpisem elektronicznym. I tu warto założyć sobie ePUAP, który znacznie ułatwi poruszanie się w przestrzeni elektronicznej. Warto namawiać swoich pacjentów do aktywacji IKP, gdyż usprawni to znacznie naszą lekarską pracę, przynajmniej w sferze wystawiania recept i skierowań. Każda nasza eletroniczna czynność zostanie przekazana pacjentowi na jego smartfon bądź wysłana na adres poczty elektronicznej w postaci kodu do realizacji recepty.
To nie wszystko. MZ przygotowało projekt „Program rozwoju e-zdrowia w Polsce na lata 2022-2027”. Są to na razie plany wprowadzania w życie kolejnych, przeróżnych form cyfryzacji medycyny. Przewiduje on działania dwukierunkowe: [PACJENT] Pacjent zaangażowany w działania zwiększające kontrolę nad własnym zdrowiem oraz lekarz (podmiot leczniczy): [USŁUGODAWCA] Wzmocnienie dojrzałości cyfrowej usługodawców, wspartej e-usługami horyzontalnymi.
Założeniem dla pacjenta jest: aby mógł angażować się w troskę o własne zdrowie, należy dostarczyć mu narzędzi do nawigowania w systemie ochrony zdrowia. To m.in. możliwość umawiania i odwoływania wizyt, komunikacja z pracownikami medycznymi i niemedycznymi lub koordynatorami, uzyskiwanie informacji o możliwych ścieżkach postępowania diagnostyczno-leczniczego, dostępnych świadczeniach opieki zdrowotnej, programach profilaktycznych, a także aplikacje zdrowotne. Niezależnie od kanału komunikacji pracownicy ochrony zdrowia powinni mieć dostęp do właściwych danych, pozwalających na wsparcie pacjenta bądź udzielenie teleporady.
Założeniami dla lekarza i innych pracowników medycznych są: opiekę zdrowotną świadczą podmioty lecznicze i apteki (usługodawcy). Ich działalność wspierają systemy teleinformatyczne, które odpowiadają zarówno za dostarczanie informacji medycznych, jak i za wsparcie procesów biznesowych związanych z działalnością operacyjną, statystyką, raportowaniem.
Architektura centralnych systemów e-zdrowia jest podzielona na Platformę e-Zdrowie P1 (Elektroniczną Platformę Gromadzenia, Analizy i Udostępnienia Zasobów Cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych), Platformę P2 (Platformę Udostępniania On-Line Usług i Zasobów Cyfrowych Rejestrów Medycznych), obsługujące wspólnie System Informacji Medycznej (SIM), dziedzinowe systemy teleinformatyczne, w tym system RUM-NFZ, oraz rejestry medyczne.
Platforma e-Zdrowie (Platforma P1) dostarcza kluczowe usługi e-zdrowia dla pacjentów i pracowników medycznym. Do usług tych należy recepta elektroniczna oraz dokument realizacji recepty (także recept w postaci papierowej), zamawianie recept, elektroniczne skierowanie, wymianę Elektronicznej Dokumentacji Medycznej (EDM), raportowanie i udostępnianie danych o zdarzeniach medycznych. Platforma P1 umożliwia także składanie przez pacjenta deklaracji POZ oraz nadawanie uprawnień do dostępu do swoich danych medycznych dla pracowników medycznych oraz osób trzecich.
Platforma Podmiotowych Rejestrów Medycznych (Platforma P2) to fundament funkcjonowania systemów e-zdrowia w kraju. Dostarcza referencyjnych danych z podmiotowych rejestrów medycznych. Rejestry te zawierają dane pracowników medycznych, dane o podmiotach wykonujących działalność leczniczą, w tym systemie państwowego ratownictwa medycznego i jednostek współpracujących, aptekach, hurtowniach farmaceutycznych, produktach leczniczych dopuszczonych do obrotu. Na tej platformie posadowiony jest również dobrze nam znany RPWDL (Rejestr Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą).
W planach rozwoju procesów informatycznych w ochronie zdrowia jest m.in. wspomniana wcześniej e-rejestracja, ułatwiająca pacjentowi dostęp do usług medycznych. Platforma telekonsultacyjna umożliwi konsultacje wideo, wizyty w formie czatu, przesyłanie plików multimedialnych (np. zdjęć) zapisywanych później w dokumentacji medycznej pacjenta. System DOM zostanie rozwinięty do domowego centrum wspomagającego opiekę domową, w tym długoterminową. Będzie stanowić interfejs pomiędzy pacjentem, opiekunami nieformalnymi, pracownikami medycznymi i pomocą społeczną. Aplikacja po połączeniu z sensorami będzie zbierać dane o parametrach życiowych, aktywności i samopoczuciu pacjenta, prezentować wstępne wyniki pomiarów i przesyłać do analizy przez profesjonalistów medycznych. Aplikacja będzie także dawała możliwość przeprowadzenia telekonsultacji i będzie kluczowym systemem dla zapewnienia opieki nad pacjentem w warunkach domowych.
Zostanie też przygotowane narzędzie do prowadzenia karty ciąży w postaci elektronicznej tak, aby kobieta miała stały dostęp do aktualnych danych o swoim stanie zdrowia. Informacje o zdrowiu dziecka, wynikające z książeczki zdrowia dziecka, karty szczepień oraz przeprowadzonych badaniach profilaktycznych będą dostępne dla rodziców w postaci elektronicznej. Także informacje o szczepieniach wynikających z kalendarza szczepień będą dostępne w tej formie.
Dużo miejsca w projekcie poświęca się też opiece koordynowanej z udziałem POZ i ASO.
Postęp technologiczny w dziedzinie tzw. sztucznej inteligencji daje nadzieję na wsparcie lekarza w procesie diagnostyczno-terapeutycznym w ciągu najbliższych lat.
Telemedycyna to przyszłość. Warto przypomnieć, jak trudne były jej początki, kiedy uważano, że lekarz obowiązkowo musi osobiście zbadać pacjenta przed podjęciem jakichkolwiek dalszych kroków terapeutycznych. Z czasem coraz lepiej widać, że jednak można odstąpić od wielu reguł. A plany na niedaleką przyszłość są bardzo rozbudowane i ambitne. Pozostaje mieć nadzieję, że zmiany będą działały na naszą korzyść, ograniczając wszechobecną biurokrację. Ile to będzie kosztowało? Dużo, bardzo dużo – oprócz nowych programów i aplikacji powstaną liczne instytucje czuwające nad ich obsługą. Projekt programu zakłada finansowanie przedsięwzięcia w ramach Polskiego Ładu, z wykorzystaniem funduszy KPO. Tymczasem polityka rządu zmierza raczej do rezygnacji z ich pozyskania, co pozwala przypuszczać, że projekt dalszej cyfryzacji będzie czekać na lepsze czasy.
Mariusz Janikowski